2019 - Footlose

Recensies

Unidos heeft last van losse voetjes, Footloose!

Dit weekend trilt de stadsschouwburg Velsen op zijn grondvesten want Musicalvereniging Unidos brengt de musical ‘Footloose’ ten tonele en dat staat garant voor energie en (dans)spektakel. De zaal is dan ook tot de nok toe gevuld en als het Unidos live orkest inzet (onder leiding van Bas Jongsma) zit de sfeer er al goed in.

Het verhaal

Ren McCormack (Rick van Zijtveld) en zijn moeder (Lisanne Wensink-Kops) komen vanuit de grote stad Chicago wonen in het gelovige gehucht Bomont. De boerse, cowboyachtige jeugd zit in eerste instantie helemaal niet op Ren te wachten. Het is dat de domineesdochter Ariel (Shanna Krijnen) hem wel een knappe verschijning vindt, hoewel haar bad boy vriendje Chuck (Patrick Koelman) dat helemaal niet leuk vindt maar dat maakt het voor haar alleen maar interessanter.
Het dorp leeft al jaren in rouw en mineur door het tragische ongeval waarbij jonge dorpsgenoten om het leven kwamen. Omdat er drank en drugs in het spel was en de slachtoffers van een dansfeest afkwamen heeft de gemeenteraad een verbod op dit alles ingevoerd. Zelfs op dansen!

Dominee Moore (Baris Kirik), de vader van Ariel, is de aanstichter van dit alles, puur om zijn dochter te beschermen tegen de kwade invloeden van buitenaf. En daar vormt zo’n vrijgevochten jongen als Ren natuurlijk een bedreiging voor. Ren, die zelf behoorlijk last heeft van losse voetjes, snapt maar niet dat iets als dansen niet mag. Een avondklok en het dansverbod is iets dat een toch al opstandige Ren niet kan verkroppen en hij gaat de strijd met de dominee en de gemeenteraad aan.
Uiteindelijk blijkt niet een strijd maar juist iets gemeen te hebben de oplossing en kunnen dan eindelijk alle voetjes van de vloer!

Dat eerder genoemde spektakel komt er dan ook. Een ieder die een beetje bekend is met musical weet dat én dansen én zingen tegelijk een van de moeilijkste disciplines is. De dansen worden met hoge energie uitgevoerd en Sanne Ooms (choreografie) heeft de lat zeer hoog gelegd. Mooi was te zien dat echt elk individu, waar dan ook op toneel, die energie wist te brengen. De nummers met volledige cast en ensemble waren mini-feestjes binnen het grote spektakel en erg aanstekelijk om naar te kijken. Er zat dan ook niemand stil in de zaal.

Maar naast de dans viel ook zeker het spel in de smaak. Wouter Wensink die de rol van de wat onbenullige ruwe goedzak Willard speelt heeft vaak de lachers op zijn hand. Hij speelt dan ook naturel met een enorme komische timing en zijn solonummer (‘Volgens ma’) brengt hij erg goed. Daartegen over staat het serieuze spel van Baris (vader Moore) en Marloes Verwoort (moeder Moore) als echtpaar die, beiden op hun eigen manier, probeert om te gaan met het grote verlies van hun zoon en daarmee elkaar uit het oog dreigen te raken. Met verve gespeeld en prachtig gezongen.

Shanna als Ariel weet goed de verbinding te leggen tussen dat gekwelde gezin en de strijdende jeugd. Zij leeft eigenlijk in twee werelden en Shanna speelt dat goed uit. Haar solo (‘Holding out for a hero’/ ‘waar zijn de mannen’) is een vocaal geweld van professioneel niveau.

De rol van Ren is wel de meest veeleisende van het stuk. Zo goed als elke scene staat Rick op het toneel (hoeveel verschillende paar gympen kan een jongen hebben) en of het nu een dansscene is of een dialoog met de dominee of een gymles op school, Rick lijkt alles super makkelijk uit zijn mouw te schudden. Wat een energie en stagepresence! Zijn moves zijn smooth en in een groepschoreografie weet hij alsnog de aandacht op zich te vestigen, super knap. Met zijn uiterlijk doet hij zelfs een beetje aan de originele Ren (Kevin Bacon) denken.

Unidos weet zich elk jaar weer op de kaart te zetten binnen het mega aanbod van amateurvoorstellingen. Vorig jaar waren zij behoorlijk onderscheidend met ‘The Hired man’ en dit jaar is er qua voorstelling iets meer ‘mainstream’ gekozen. Dit houdt in dat er op ander vlak een onderscheidend vermogen naar voren moet komen en dat is bij deze uitvoering zeker gelukt. Martijn Egelmeer (regie) heeft de juiste keuzes gemaakt en de groep tot het hoge (energie)level gebracht die nodig is om deze show goed te brengen. Nadeel is dan altijd dat je ‘maar’ twee dagen hebt om het te kunnen zien dus je moet er snel bij zijn.

Bron: Musical Sites

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze site te blijven gebruiken, accepteert u ons gebruik van cookies.